divendres, 28 de novembre del 2008

Comentari sobre l'entrevista a Adan Griego. Els nadius digitals.

Confessaré que la primera vegada que vaig sentir a parlar del concepte nadius digitals oposat a immigrants digitals va ser el passat febrer en unes conferències que organitzava el SEDEC dins dels Tallers de Llengua i Literatura Catalanes.
Aquell dia la doctora Montserrat Castelló ens va presentar aquests conceptes, per bé que enfocats no cap al procés de lectura sinó de creació de textos. Confesse que aquelles reflexions em van sorprendre i em van interessar força. De fet, mai havia vist a la meua generació com a inmigrants de res. És clar que observava una diferència entre la manera de treballar dels meus alumnes i la nostra, però fins aleshores no era conscient que aquesta evidenciara, fins a tal punt, distintes maneres d'apropar-se a la informació i de treballar-hi.
Ara, amb aquesta entrevista a Adan Griego, retrobem aquelles reflexions però aplicades a un altre camp, el de la recerca i processament de la informació. En la definició de nadius digitals que hi llegim veiem que es barregen característiques generacionals amb altres que pertanyen fins i tot al camp de l'oci. De fet, el que considere més interessant no és l'edat sinó els hàbits: "Estan menys acostumats a llegir i més enfocats cap a l'audiovisual" i , sobretot, "acostumen a buscar-ho tot a internet". Aquesta definició és cada vegada més vàlida per a la majoria de la població. L'accés a internet no ha estat acompanyat d'un aprenentatge de tècniques de recerca d'informació i així no només pel que fa als estudiants universitaris o de secundària sinó als internautes en general. Estem mancats d'estratègies i de recursos per a aprofitar el temps i per a obtenir aquella informació que necessitem.
Comenta també A.Griego que una altra de les característiques que defineix els nadius digitals és la immediatesa, i amb això estic plenament d'acord. Aquesta és una generació que no assumeix que hi ha objectius i treballs a llarg termini. És cert que estan acostumats a l'"ací i ara" i aquesta premissa no només conforma l'accés a la informació sinó la valoració de tot el que els envolta. Si no troben aviat la informació, abandonen la recerca; si no apareix al google, no hi és; si no produeix un guany immediat, no cal seguir-hi...
Estic completament d'acord en què aquesta nova mentalitat exigeix per part nostra noves estratègies. No es tracta només de treballar segons aquest nous paràmetres, sinó d'aprofitar-los per a anar matisant-los; si els agrada treballar des de casa, aprofitem-ho; si els agrada llegir sobre la pantalla, presentem-los la gran quantitat de webs que publiquen literatura en format digital i informem-los de la gran quantitat de biblioteques digitals que existeixen avui dia. Per exemple, ben segur que els sorprendrà saber que les universitats nordamericanes tenen digitalitzades nombroses revistes, també en llengua catalana.
Concloent, trobe molt encertada aquesta idea d'Adan Griego de bastir ponts entre aquesta nova generació de nadius digitals i la nostra. Estic convençuda que l'enriquiment sera mutu. Sentir-se immigrada cada dia en un món nou no és una sensació gaire agradable. Potser d'aquesta manera, sense perdre les nostres arrels, nosaltres també podrem integrar-nos-hi.

Aquella sessió en què tot va començar...

El passat dissabte 8 de novembre, vam tenir una sessió a l'IES Tulell dins del curs "Fomentar la lectura en la societat del coneixement" que organitza la Fundació Bromera.
La primera part de la sessió, a càrrec de Rosa Mengual, va consistir, fonamentalment, en la presentació de diferents pàgines web amb recursos i estratègies per tal de motivar a la lectura: aquesta part em va semblar força interessant. Vaig descobrir moltíssims llocs on acudir per treure'n idees, també ens van presentar altres projectes i fundacions per a promoure la lectura que ni tan sols sabia que existien; en quin món vivia jo? La veritat és que vaig sortir d'allà amb moltes ganes de visitar-les, de conèixer allò que fins aleshores m'havia estat "amagat".
De fet, aquestes setmanes he estat tafanejant per moltes d'aquestes pàgines i alguna de les seues propostes ja les he posades en pràctica: hem participat en concursos literaris i hem visitat alguns dels lloc web que se'ns recomanaven. És sorprenent, però si em pare a analitzar la meua actitud com a professora veig que va canviant; només cal dir que en aquestes tres setmanes ja he portat tots els grups a l'aula d'informàtica; els he preparat unes sessions amb temàtiques diferents, segons el curs i el programa de l'assignatura, i amb uns guions de treball que els han agradat força, o això diuen.
La segona part de la sessió consistia a presentar-nos i explicar-nos el que era un bloc, aquesta a càrrec de JC Girbés: d'ací el que em va semblar més interessant va ser la possibilitat no només de seguir un bloc sinó de poder enllaçar amb altres i llegir-ne les propostes o reflexions. Jo, que no era lectora de blocs, ara en veig la utilitat, pots seguir les novetats editorials i, sobretot, et permet parlar de llibres i de l'experiència personal de lectura.
Per acabar, vam fer un taller pràctic de creació d'un bloc. He de confessar que en aquell moment em semblava impossible que jo en poguera fer alguna cosa de tot el que ens havien explicat, I ara, quan mire el meu bloc, maldestre i senzillet, em sent molt orgullosa perquè no només li he perdut la por sinó que he descobert que m'agrada i que, a més, em serà profitós.
De tota aquesta descoberta que va suposar per a mi la sessió anterior m'ha quedat, però, un cert regust amarg: com aconseguir llegir tot allò que hi trobes, d' interessant? Com seleccionar entre tanta informació i de qualitat? Supose que també n'aprendré amb el temps...

dimecres, 26 de novembre del 2008

Mercè Rodoreda

No sé si haurà eixit bé això d'instal·lar un vídeo. Aquí en teniu un de Mercè Rodoreda explicant perquè escriu. Per anar obrint boca...


dimarts, 25 de novembre del 2008

Perquè diguen que no llegim

Diuen que ja ningú no llegeix i que les biblioteques només són contenidors de llibres. He llegit una notícia al diari Avui que m'ha cridat l'atenció i que fins i tot m'ha sorprès. Col·lapse a la Biblioteca Digital Comunitària Europeana: Deu milions de visites per hora!

Ara, les cròniques.



Sabeu que per a commemorar el 800 aniversari del naixement del rei Jaume I a classe hem estat treballant les cròniques catalanes, especialment el Llibre dels Fets. Recordeu que teniu unes pàgines web on podeu trobar-ne més informació d'una manera molt lúdica. A veure si des de casa podeu obrir els videos, perquè ja sabeu que a l'insti res de res. Aquí teniu els enllaços:


Pàgina de recerca en acció
Pàgina de l'Ajuntament de Barcelona dedicada a Jaume Primer,
Rei Jaume I,


Premi Protagonista Jove

Els que esteu interessats a participar com a jurats en el premi Protagonista Jove 2008 ja podeu començar amb les lectures. De ben segur que aprofitarem força les nostres hores del pla lector. Aquí teniu l'enllaç per si necessiteu més informació.



T'atreveixes?



Els llibres són una porta que pots obrir, si vols. De ben segur que no te'n penediràs si t'atreveixes a traspassar-la.

La novel·la, el passeig i l'espill

Algú va dir un dia, em sembla que va ser Stendhal, que la novel·la era un espill que un escriptor passejava al llarg d'un camí. Un mirall que pot reflectir la realitat, o deformar-la; però també imaginar-la i, com Mercè Rodoreda, descompondre-la en petits retalls de vida.
Per començar, un tast: qui s'anima a llegir o rellegir Mirall Trencat? Ben aviat, al segon trimestre, aquest serà el llibre del nostre club de lectura amb els alumnes de segon de Batxillerat. Llàstima que l'haja triat el Departament d'Educació i no nosaltres!

Benvinguts al meu bloc


Benvinguts al meu bloc. Amb aquest article encetem una nova aventura: escriure en un bloc! Per a mi, en realitat, és endinsar-me en un territori desconegut. Em sent com una exploradora per paratges ignots o com una investigadora tractant de resoldre uns enigmes i cercant, alhora, l'eixida del laberint.

Cada passa que done és vacil·lant: clique o no? Ho esborraré tot o alguna cosa quedarà? De moment, però, vaig fent. La veritat és que fa temps que em temptava la idea de crear un espai d'intercanvi d'experiències amb els meus alumnes i amb altres companys al voltant dels llibres.

De fet, l'aventura del bloc i la de llegir tenen molts punts en comú: amb un llibre també he sigut exploradora, i aventurera, i detectiu i tantes altres coses! Però també he patit i he rigut, he plorat i m'he sentit confortada, he viscut en molts països i en tants temps diferents... He conegut món i m'he conegut a mi mateix i també -per què no?- als altres. Sóc com sóc perquè he llegit i no m'agradaria ser d'una altra manera si això em privara del privilegi de la lectura.