divendres, 28 de novembre del 2008

Comentari sobre l'entrevista a Adan Griego. Els nadius digitals.

Confessaré que la primera vegada que vaig sentir a parlar del concepte nadius digitals oposat a immigrants digitals va ser el passat febrer en unes conferències que organitzava el SEDEC dins dels Tallers de Llengua i Literatura Catalanes.
Aquell dia la doctora Montserrat Castelló ens va presentar aquests conceptes, per bé que enfocats no cap al procés de lectura sinó de creació de textos. Confesse que aquelles reflexions em van sorprendre i em van interessar força. De fet, mai havia vist a la meua generació com a inmigrants de res. És clar que observava una diferència entre la manera de treballar dels meus alumnes i la nostra, però fins aleshores no era conscient que aquesta evidenciara, fins a tal punt, distintes maneres d'apropar-se a la informació i de treballar-hi.
Ara, amb aquesta entrevista a Adan Griego, retrobem aquelles reflexions però aplicades a un altre camp, el de la recerca i processament de la informació. En la definició de nadius digitals que hi llegim veiem que es barregen característiques generacionals amb altres que pertanyen fins i tot al camp de l'oci. De fet, el que considere més interessant no és l'edat sinó els hàbits: "Estan menys acostumats a llegir i més enfocats cap a l'audiovisual" i , sobretot, "acostumen a buscar-ho tot a internet". Aquesta definició és cada vegada més vàlida per a la majoria de la població. L'accés a internet no ha estat acompanyat d'un aprenentatge de tècniques de recerca d'informació i així no només pel que fa als estudiants universitaris o de secundària sinó als internautes en general. Estem mancats d'estratègies i de recursos per a aprofitar el temps i per a obtenir aquella informació que necessitem.
Comenta també A.Griego que una altra de les característiques que defineix els nadius digitals és la immediatesa, i amb això estic plenament d'acord. Aquesta és una generació que no assumeix que hi ha objectius i treballs a llarg termini. És cert que estan acostumats a l'"ací i ara" i aquesta premissa no només conforma l'accés a la informació sinó la valoració de tot el que els envolta. Si no troben aviat la informació, abandonen la recerca; si no apareix al google, no hi és; si no produeix un guany immediat, no cal seguir-hi...
Estic completament d'acord en què aquesta nova mentalitat exigeix per part nostra noves estratègies. No es tracta només de treballar segons aquest nous paràmetres, sinó d'aprofitar-los per a anar matisant-los; si els agrada treballar des de casa, aprofitem-ho; si els agrada llegir sobre la pantalla, presentem-los la gran quantitat de webs que publiquen literatura en format digital i informem-los de la gran quantitat de biblioteques digitals que existeixen avui dia. Per exemple, ben segur que els sorprendrà saber que les universitats nordamericanes tenen digitalitzades nombroses revistes, també en llengua catalana.
Concloent, trobe molt encertada aquesta idea d'Adan Griego de bastir ponts entre aquesta nova generació de nadius digitals i la nostra. Estic convençuda que l'enriquiment sera mutu. Sentir-se immigrada cada dia en un món nou no és una sensació gaire agradable. Potser d'aquesta manera, sense perdre les nostres arrels, nosaltres també podrem integrar-nos-hi.

1 comentari:

Fundació Bromera ha dit...

Quina ràfega d'aire fresc per a un dilluns de matí. Llegir-te ha sigut un plaer, si ho continues fent així de bé d'ací a poc temps aquest bloc serà genial! Com no, dir-te que tens superat el mòdul 2. Salutacions, Rosa MEngual